Monday, February 01, 2010

+++Cool kah kalau berFB?


ini adalah facebook bukan papan tanda yang menandakan arah jalan



Salam......
Orang yang tak punya akaun facebook tak cool ek!
Semua pun tau,boleh dikatakan semua orang punya akaun facebook masing2 kan.Baik student,pekerja,majikan,lecturer,vc,mahupun menteri kabinet sekalipun.Malah baby yang baru lahir pun punya akaun facebook mereka sendiri yang dicreate oleh parents mereka.Itu bukan la lagi satu kepelikan.

Apa yang seronoknya berFB ye!Jika dulu aku asyik dengan Friendster, sampaikan myspace pun aku ade cume dah bersara.hahaha.Setiap rangkaian sosial ini punya kelebihan sendiri.Tapi facebook bagi aku mempunyai daya tarikan yang tersendiri.Betulkah itu.Yela sehinggakan comment boleh dicapai sehingga ratusan ribu dalam satu2 masa daripada semua pemilik akaun facebook masing2.Facebook juga merupakan platform bagi menyuarakan pendapat masing2.

Facebook menjalin kembali hubungan di antara schoolmate malah PLKNmate ku.Itu termasuk salah satu sebab facebook lebih menarik perhatian berbanding rangkaian sosial yang lain.Malah dapat mengetahui isu2 semasa lebih cepat dan pantas.

Namun facebook juga punya kelemahan yang mungkin kita tidak sedari.Salah satunya, Hak peribadi pengguna Facebook dijajah? Ini mungkin ada benarnya, selepas saya menghabiskan bacaan polisi hak peribadi yang terkandung di dalam web Facebook, ia memberi gambaran bahawa gambar, maklumat dan segala yang terkandung di dalam Facebook kita boleh wujud juga di akaun Facebook orang lain yang dikongsi dan saya yakin pihak Facebook juga mempunyai simpanan data terbabit. Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan penggunaan Facebook sebagai haram. Apa yang perlu adalah kawalan dan had.

Seperti yang kita semua tahu,Facebook adalah salah satu produk ciptaan Yahudi.Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi? Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu: “Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.” ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841).

Antara tips yang boleh diambil untuk lebih berhati2 dalam penggunaan facebook ni adalah: *sumber dari harian metro

1. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.
2.Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi sejak zaman kanak-kanak tanpa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat, kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook itu sendiri.
3. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.
4. Tidak terbabit dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.
5. Tidak mempercayai tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.




125 comment**sungguh aku membuang masa disini.tapi aku shuke!hahaha



AyanaAsham*Tepuk dada tanya selera...sumber diperolehi dari Metro dan blogger berkaliber.

15 comments:

rentan said...

fb..fb..fb...

AyanaAsham said...

rentan*fb+fun

saya_arief said...

fb bf fb bf fb bf..
xde motif..
kui3..
gune kan nye utk tujuan yg baik2 aja..

ihsan_huhu said...

bese je xdek r kool pon

AyanaAsham said...

fb leh dpt bf ke adek arif...hahhaa
kamu tu jgn asyik mengarut kat fb...:D

AyanaAsham said...

huhu*aku pun tak ckp ianya cool...hahahaaaa

panggil aku shEh said...

fesbuk? bg aku mende ngarut. sbbnye:
1. org maen tagged jer gmba ko dlm tu tnpa ape2 motif, pstu publish bg org nmpk..padahal ko sje je nk soh org tu komen pic ko(aku tls ni sbb aku kene rini. ngok tol)
2.byk yg menipu. sbbnye kalo f2f malu nk ckp, dlm fesbuk kemain lagi.. ah wth!
3.sume berlumba2 nk updet status, updet gamba, flirt2, komen2, even nk soh trun p makan pon berfesbuk. (konon2 private tp sndri pk ar)

aku nk ckp mane2 pon best..fb ke, ms ke.. kalo ade org bg respon kt kite sume best. overall, fesbuk tu bese je. xdek mende pon. aku pon berfesbuk gaks. jgn marah ngeheehe~

[z@ck] said...

maybe FB diminati ramai sebab multifunction.

AyanaAsham said...

Asheh*fb x sronok bile org asyik cbuk berfacebook hga lupe nak mkn...aku mkn xleh tolak la...dah jadi prioriti...hahahaaaaa

AyanaAsham said...

zack*yup tepuk dada tanye selera...semua ind punya hak msg2 tuk menilai kan! :D

panggil aku shEh said...

yezza.. ats org lah nk nilai. aku nk tlis kt dlm blog aku sbnrnye jgn tagged aku gmba mengarot. bosan dol! kamon lah. tp bile pk blik clsmet ade yg tgk.. xjadik.. so diamkan jer. hahahahahaa mls aku nk pk berat2 lyn jer..

2R said...

fb best dr fs itulah kenyataannya hehe

AyanaAsham said...

Asheh*ckp je sheh...xpe
itu hak masing2
layan je kerenah dorang pun ok gak tp jgn sampai melampau....:D

AyanaAsham said...

Tora*kwn2 aku di fs aku tinggalkan dgn penuh tanda tanya...hehehe ;D

Kniedaz said...

berfb utk cari kwn lama dan....men game..hahaha

:: ThE FoLLoWeRs ::