Thursday, May 21, 2009

sayur kulit tembikai

Mesti ramai yang suke makan tembikai kan
tapi tentunya korang buang kulitnya kan
tentu ade yang pelik kan kulit tembikai pun leh makan
sure buleh sape nak cube
jom kite belajar macam mane nak memasak sayur kulit tembikai




cara-caranya ialah

1. sediakan bahan iaitu 2 ulas bawang putih, 2 biji bawang kecil dan segenggam ikan bilis
2. kemudian sediakanlah kulit tembikai dipotong mengikut citarasa.
Tapi jangan lupa ya buangkan kulitnya dulu
3. sediakan lada hitam...kalau yang suka pedas letaklah banyak cket ek...
juge sediakan isi ikan yang telah direbus dan dibuang tulangnya...kalau tak letak pun ok..
4. tumbuk kesemua bahan di atas.
next step:
5. sediakan periuk, masukkan air kulit tembikai yang sudah dicuci berserta bahan yang telah
ditumbuk tadi. kemudian kacau di dalam periuk tadi
6. jangan lupa untuk carikkan sedikit daun kunyit dan masukkan sedikit garam kedalam
periuk tadi.
7. biarkan ia di atas dapur dan tunggu sehingga mendidih dan biarkan kulit tembikai tadi empuk
8. sayur kulit tembikai ini boleh la dimakan bersama budu ataupun sambal belacan

so selamat mencuba......

13 comments:

rizz said...

wahh leh wat sayur lak hehehe

joegrimjow said...

waa#da jadi tukang masak daaa

~tia~ said...

bleh buat sayur yek??

wahh...

bru thu ni..

nak kene try ni..

huhuhu

mie said...

eh!!!
boleg makan ke??
apa rasanya??
hahahaaaa

panggil aku shEh said...

best la ko..
mkn best2 kt umah.........

{Suria Muhammad} said...

byk nye mek steps nya
tp i like d last step la, no doubt, cicah dgn budu

adei, sedapnya budu & tempoyak! *walhal bru kot mkn dgn nasik ptg td. nyahaha!*

Dzulkifli Rahim said...

ha?
kulit tembikai
bia btol...

.fatin nabila. said...

bukan ke keras ke kulit tembikai yna?

ihsan_huhu said...

mls...

Selamburb said...

mcm halua kundor je..
campur ngan ABC sedap ni..

love4ever said...

Hi this is sonali.I read your posts all of them were really cool.I wud like to be your fren.I am new to blogging and your blog has inspired me a lot.I have added your link in my blog list kindly mine too in your list.my url is sonali-luv4ever.blogspot.com

suhaila-ab said...

lama ilang....macam best je...selama ni dengar aje masakan ni....macam masak labu air caranya..boleh aku test...

madan said...

nice one... I ve read ur post...and I am madan...i am new to blogging and i added u in my blog roll...please add me in ur blog roll ...please..
my blog is madankumar786.worpress.com

:: ThE FoLLoWeRs ::